מאוצר ההדפסים

דוגמה שלישית: משבר רגשי חמור

מאוצר ההדפסים: משבר רגשי חמור

לפנינו שתי ידיים של שתי נשים שונות. שימו לב לקו הלב העובר מתחת לאצבעות. קו הלב מבטא את הנטיות הרגשיות, את הצרכים ואת סדרי העדיפויות בתחום חיי הרגש והיחסים האינטימיים. הוא גם מצביע על חום התשוקות ועל יכולת הנתינה במסגרת יחסים קרובים ויחסי משפחה.

בשתי הידיים הללו מופיעה תופעה נדירה יחסית – מהלכו של הקו אינו רצוף אלא קטוע, מה שמוגדר בשפה הכירולוגית כשבר בקו הלב. האינטרפרטציה הכירולוגית לשבר כזה היא משבר רגשי חמור ומשמעותי.

היד שמשמאל היא ידה של אישה שחוותה שני משברים רגשיים עזים בנעוריה – התעללות ופרידה קשה מבן זוג.

היד השנייה היא ידה של אישה שבעלה נהרג בהתרסקות מטוס והיא נשארה לבדה עם שלושה ילדים קטנים.

דוגמה שנייה: נערה לאחר נסיון התאבדות

מאוצר ההדפסים: נערה לאחר נסיון התאבדות

כירולוגיה התאבדות לפניכם ציור של נערה בת 16, שהגיעה לטיפול אחרי ניסיון התאבדות. היא עברה התעללות נפשית קשה והגבלת החופש מצד ההורים, שהתייחסו אליה כאל תינוקת. הציור פורסם בעיתון יומי לפני שנים רבות בכתבה על התעללות נפשית של הורים בילדיהם. ד"ר עפרה אילון וד"ר חניתה צימרין בספרן "ילדות כואבת" הגדירו מצב זה כרקע לכישלון בשגשוג, הלובש צורות שונות של אי-מיצוי היכולת להצליח בתחום המקצועי והאינטימי. אני מביאה ציור זה כאן משום שבאופן מוזר ואינטואיטיבי יש ליד בציור זה, מעבר למשמעות של קריאה לעזרה, משמעות כירולוגית ברורה המתייחסת לאישיותה ומצבה של הנערה. שימו לב לאגודל הגבוה וה"קשור" ליד המבטא פיקסציה הורית ותחושת חוסר מוצא. אצבע האמה (אצבע אמצעית), ארוכה במיוחד ומספרת על נטייה חזקה למופנמות והתבודדות, ביקורת חריפה, ספקנות ונטייה לדיכאון או מלנכוליה. הקו המופיע לרוחב היד יכול להתפרש כקו ראש סימיאני, המספר על קיצוניות בסגנון הפעולה, על מתח פנימי מתמיד, על דעות מוחלטות וקושי להשלים עם מתינות ופשרה. או שהוא יכול להיות קו לב ארוך וישר, המספר על היותה של הנערה מוצפת ברגשות, יחד עם קושי לבטא עומס רגשי זה. האצבע הראשונה קצרה ומסגירה רגשות נחיתות חזקים ותחושת חוסר ערך.
הזרת  קצרה ביחס, מה ששוב מצביע על תחושת הקטנות שהנערה חווה בעיניים הפנימיות שלה. הפרק התחתון של הזרת רחב ומספר על מידה של פינוק ותלותיות. קצות האצבעות המתחדדים מאשרים זאת ומוסיפים צורך בסיפוק דחפים מיידי וקושי בהפעלת משמעת עצמית והתמודדות עם מכשולים.

לסיום, מבנה כף היד הוא מטיפוס היד המתרחבת כלפי מעלה, המצביעה על אינדיבידואליזם ועצמאות, על חשיבה מקורית ועל צורך להיות שונה, לעשות דברים אחרת. הדבר עשוי להוביל למרדנות, ולאי רצון לנהוג על פי המוסכמות, אולי להרפתקנות.

כל אלה עשויים להיות נקודות לבדיקה ולבירור בטיפול בנערה זו. (הציור באדיבות אל"י, האגודה להגנת הילד)

 

 

דוגמה ראשונה: נער הומוסקסואל

מאוצר ההדפסים: נער הומוסקסואל

אלו ידיו של נער בן 17, הומוסקסואל מוצהר. הוא "יצא מהארון" בגיל 14 וסיפר שהוא עוסק בפעילות מינית נמרצת מגיל 13. כתלמיד, היו לו קשיי למידה כיוון שהיה מוסח על ידי נושאים רגשיים ומיניים.

ראו את האצבעות הפרושות לרווחה המבטאות צורך חזק בחופש. נדיר במיוחד הוא הרווח הגדול שבין האמה והקמיצה.רווח כזה מבטא צורך עז לעשות דברים, לחיות ולהתנהג על פי אמות המידה האישיות ולא על פי תכתיבים חברתיים. כף היד המתרחבת כלפי מעלה תומכת בכך בהצביעה על מרדנות, עצמאות וצורך בחידוש.  החיבור בין קו החיים וקו הראש מסגיר חוסר ביטחון עמוק, ויתכן שהמרדנות והפרובוקטיביות המינית מתפקדים גם ככיסוי לנקודת חולשה זו. הזרת המפותחת במידה שאינה מצויה מצביעה על העניין המיוחד בנושא המין וגם על יכולת ביטוי מילולית מצוינת, ואולי גם שימוש מושכל בקול ובמלים. קימור היצירתיות המודגש וקו הראש הקמור ביד ימין מצביעים על דמיון מפותח ואפשרות של ביטוי אמנותי כזה או אחר.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

« Page 1 »

 

כאשר אנו יוצרים את עצמנו מחדש, אנו נוטלים חלק בבריאת העולם (סימונה וייל)

אינטרנט לעסקים :אתרי וורדפרס
עיצוב האתר:בטי ששון