על הספר:

כף היד כראי הנפש, כירולוגיה אבחונית ויישומית

הספר יצא לאור באוקטובר 2011, וזוכה לתגובות חיוביות ביותר. לאחר מכן תורגם לאנגלית ויצא לאור (2017) באמזון.

הספר "כף היד כראי הנפש, כירולוגיה אבחונית ויישומית", הוא ספר כירולוגיה יוצא דופן מבחינות מסוימות. שני חלקיו הראשונים הם ספר לימוד מובנה לנושא הכירולוגיה, כאשר החלק הראשון מתייחס לנושאים כלליים ( נתונים כלליים של כף היד, טיפוסים של מבנה כף יד, יד ימין ויד שמאל), והחלק השני סוקר את חלקי היד השונים ומשמעותם הכירולוגית (הקווים הראשיים ביד, הקווים המשניים, האצבעות, האגודל ועוד). פרק מיוחד עוסק בנושא הזמן ביד ( האם אפשר לצפות את העתיד? או אולי לא? ואולי לא כדאי?) ופרק אחר בנושא הדרמטוגליפים, מה שנקרא בשפת העם "טביעות אצבעות", שהוא נושא חדש יחסית בתורת הכירולוגיה, אך עשיר ביותר בשדה המחקרי, במיוחד בתחום הרפואה הגנטית.

כל אלה מתוארים בצורה בהירה ושוטפת, בלוויית דוגמאות, איורים והדפסים להדגמה.

החלקים היותר יוצאי דופן בספר זה הם השלישי והרביעי.

חלקו השלישי של הספר סוקר שורה של נושאים בצורה אינטגרטיבית. כיוון שכל דבר בעל חשיבות מתבטא בידיים ביותר מסימן אחד ולרוב בצרור של סימנים, בדרך כלל אין לשפוט או לזהות דבר בידו של אדם על פי נתון אחד ויש לחפש את התמונה הכוללת. חלק זה של הספר עושה זאת לגבי אפיונים שונים ורבים, וביניהם יצירתיות, חוש הומור, אינטליגנציה גבוהה, כשרון כתיבה, מתח נפשי ואחרים. הנושא המרכזי והחשוב ביותר מבחינתי כאן הם הפרקים העוסקים בזיהוי סימני חרדה, דיכאון ונטייה אבדנית. הניסיון הראה לי, והמחקרים המדעיים שערכתי הוכיחו לי, כי סימני אבדנות ודיכאון בידיים הם תקפים וכדאי לדעת לזהותם ולהתחשב בהם. ידע זה יהיה כלי אבחון וזיהוי של סיכון בידו של כל איש מקצוע בתחום הטיפולי. מובאים איורים מאירי עיניים והדפסי ידיים להדגמת הנושאים הנדונים.

חלקו הרביעי של הספר מביא שלושה מחקרים מדעיים שערכתי: שני מחקרים על ידיהם של חולים סכיזופרנים בבית החולים הפסיכיאטרי "אברבנאל". המחקר הראשון פורסם באנגלית "Israel Jurnal Of Psyciatry" ומחקר נוסף נעשה על ידיהם של אנשים מהמגזר החרדי.

 

להלן הקומוניקט של הספר לאחר צאתו לאור.

 

‫"… הכירולוגיה כיום מוצאת יותר ויותר מקום מכובד הן בעולם המקצועי והמדעי‬
‫והן בתודעת האנשים… ספרה של תלמה בריל יאפשר עוד הסרת לוט מהמסתורין האופף‬
‫עדיין את התחום המרתק הזה."‬

‫רנה פורת, פסיכולוגית קלינית ואנליטיקנית יונגיאנית‬

‫כף היד כראי הנפש‬

‫כירולוגיה אבחונית ויישומית‬
‫מאת: תלמה בריל‬

הוצאת ידיעות ספרים ואסטרולוג‬

‫******‬

 

‫286 עמודים‬

‫"כף היד כראי הנפש" הוא ספר ייחודי וחדשני בתחום קריאת כף היד (כירולוגיה).‬ ‫בהשוואה לספרים אחרים בתחום, הוא כולל מחקרים מדעיים המוכיחים את תקפות‬ ‫האיבחון והמימצאים הכירולוגיים בכלים מדעיים ובנתונים סטטיסטיים. מחקרים אלה‬ ‫המופיעים בחלקו הרביעי של הספר כוללים שלושה מחקרים השוואתיים בין ידיהם של‬ ‫קבוצות אוכלוסיה שונות. מחקר אחד עוסק בהשוואת כפות ידיהם של בני המיגזר החרדי‬ ‫לבין כפות ידיהם של בני המיגזר החילוני. שני המחקרים הנוספים נערכו על ידיהם של‬ ‫חולי נפש במסגרת בית החולים "אברבנאל", הראשון פורסם במסגרת מקצועית. מתוצאות‬ ‫מחקרים אלו עולה מידע שיש בו תרומה ליכולת ההבדלה בין חולה לבריא בתחום בריאות‬ ‫הנפש. מחקרים אלה ורבים אחרים המוזכרים בהם, מסמנים את הפוטנציאל המחקרי‬ ‫העצום הטמון בתחום זה ואת התרומה שהוא עשוי להביא לחקר נפש האדם ולמניעת סבל.‬

‫גם בחלק השלישי של הספר יש משום חידוש. הוא עוסק בשורת נושאים שכל אחד מהם‬ ‫מתבטא בקבוצת נתונים בכף היד ולא בנתון אחד. זוהי גישה אינטגרטיבית שאינה מקובלת‬ ‫בספרי כירולוגיה. הנושאים הם שונים ומגוונים. לדוגמא: מה מכלול המרכיבים בכף היד‬ ‫המצביעים על אינטליגנציה גבוהה? על אינטואיציה מפותחת? על יצירתיות? על חוש‬ ‫הומור? ועוד.‬

‫כאן בריל מביאה קריאה בידיהם של יוצרים (הסופר אהרן אפלפלד והמשוררת אגי‬ ‫משעול), בידיהן של שתי נשים שהגיעו לזיקנה מופלגת בנסיון לענות על השאלה מי‬ ‫מאריך ימים, קריאה בידיהם של נשים יוצאות דופן (גאולה כהן, פרופ' רות לפידות, נתיבה‬ ‫בן יהודה ועוד).‬ ‫את החשיבות הגדולה ביותר בחלק זה, ואולי בספר כולו, מייחסת המחברת לפרקים‬ ‫המתייחסים למתח ועקה (‪ ,(stress‬דיכאון ונטיות אבדניות. מקרים אחדים של חיילים‬ ‫ובני נוער ששמו קץ לחייהם, הניעו אותה לגייס את הכלי הכירולוגי למטרת הזיהוי המוקדם והמניעה של מקרים כאלה. הדבר הוביל אותה בסופו של דבר גם למחקרים‬ ‫הפסיכיאטריים שערכה בביה"ח אברבנאל בבת-ים. בפרקים אלו יש מידע שיש בו‬ ‫חידוש בתחום של זיהוי הנטייה לדיכאון ולסיכון אבדני.‬

‫חלקים א' וב' של הספר חושפים באופן מובנה והדרגתי את המשמעות של ביטויי היד‬ ‫השונים. ניתן לראות בחלקים אלו חומר לימוד שיטתי לתורת הקריאה בכף היד שיאפשר‬ ‫לקורא להבין את המשמעויות המורכבות של תווי כף היד ואת הקשר שביניהם לבין‬ ‫יכולות, נטיות ודרכי התנהגות.‬

‫ספר זה נכתב מתוך צורך עמוק של המחברת, להמשיך ולחדש את הכלי העתיק של‬ ‫הקריאה בכף היד. בכוונתו להאיר את אפשרויותיו החדשות של הכלי העונות לצרכיו של‬ ‫האדם בן זמננו בתחילת המאה ה-21. בריל מאמינה כי בדרכים נכונות ובעזרת לימוד ‫רציני אפשר להשתמש בקריאה בכף היד לאבחון מצבים אנושיים וגם לערב בכך כלים‬ ‫מחקריים תקפים. הנסיון מוכיח שיש לקריאה בכף היד פוטנציאל לשמש כלי עזר בידיהם‬ ‫של אנשי טיפול בתחומים שונים.‬ ‫הקריאה בכף היד היא כלי בדיקה שיש לו ייחוד, בהשוואה לכלים אחרים המתבוננים ‫בנפש. הסיטואציה של הבדיקה בשיטות אבחון שונות מחייבת השתתפות של הנבדק‬ ‫ושיתוף פעולה שלו. הוא נקרא לדבר, או לדמיין, או ליצור, או להיות תקשורת עם אדם‬ ‫זר.‬
‫אצל אנשים הנוטים לחרדות, או כאלה שהם מסוגרים, או בעלי קשיים בתקשורת‬ ‫(לדוגמה: חירשים)ובייחוד אצל ילדים ובני נוער, עשוי להיות בכך קושי שיפריע בראיית‬ ‫הפוטנציאל הנכון של הנבדק. לעומת זאת, הקריאה בכף היד  מאפשרת לראות את‬ ‫האפיונים של הנבדק ללא השתתפות מצדו.‬ ‫בנוסף, ראייה נכונה של הנתונים על ידי הקורא/ת בכף היד הנעשית ברוח אוהדת יוצרת‬ ‫במהרה סקרנות אצל הנבדק, המובילה לתחושת אמון ומאפשרת את שיתוף הפעולה הרצוי.‬

‫לתורת הקריאה בכף היד יש היסטוריה ארוכה. למעשה, זוהי אחת התורות הקדומות של‬ ‫האנושות. אולי זו הסיבה לכך שבתודעה הקולקטיבית של בן המערב בזמננו קשורה תורה‬ ‫זו עדיין בהגדת עתידות ובאסוציאציות של מסתורין. אולם לקריאה המודרנית בכף היד יש‬ ‫רציונל וניתן כאמור לבדוק את תקפותה בכלים מדעיים. במאה האחרונה ובמקביל לצמיחת‬ ‫תורת הפסיכולוגיה התפתחה הכירולוגיה באופן העונה לשאלות קיומיות ויומיומיות של‬ ‫חיינו. אנשים מתחומים שונים תרמו לחקר הנושא מתוך גישה המתאימה לרוח הזמן, ואף‬ ‫נערכו מחקרים שבהם נעשה ניתוח משווה של כפות ידיים.‬

‫"ספרה של תלמה בריל, 'כף היד כראי הנפש' מציג את הכירולוגיה האבחונית‬ ‫והיישומית באופן מובן ובהיר מחד ומעניין ומרתק מאידך. הספר פורש את המורכבות‬ ‫העצומה הקיימת בכפות הידיים ואורג עבורנו את היריעות המגוונות המרכיבות את‬ ‫האישיות הייחודית של כל אדם. הספר מציג את האפשרות לראות ביטויים של נטיות‬ ‫קיימות — ואפשרויות לשינוי. האדם שבא לאבחון וכביכול נוכח בו באופן פסיבי,‬ ‫יוצא ממנו עם תובנות חדשות ומצויד בכלים המאפשרים שינוי."‬

‫רנה פורת, מתוך ההקדמה‬ ‫לספר‬

אדם אינו נעשה מואר בכך שהוא מדמה דמויות של אור, אלא בעשותו את החשיכה למודעת (ק.ג. יונג)

אינטרנט לעסקים :אתרי וורדפרס
עיצוב האתר:בטי ששון